Džavadi Negara – Dezorientāliste // Grāmata

Grāmatu anotācijas uz pēdējā vāka es mēdzu lasīt reti, tādejādi saglabājot iespēju grāmatā notiekošo atklāt lappusi pēc lappuses. Bieži vien pietiek, ka zinu grāmatas autoru, kāds ir ieteicis grāmatu, ir dzirdētas citu atsauksmes par grāmatu vai vienkārši (un banāli) ir iepaticies grāmatas vāks. Man patīk iegrimt nezināmajā un vērot, kas mani sagaidīs – reizēm vilšanās, reizēm sajūsma. Nekad nevar zināt. Tomēr – jo mazāk es zinu par grāmatu (arī filmām, vispār) pirms sāku to lasīt, jo labāk.

Līdzīgi ir arī ar šo Negaras Džavadi grāmatu Dezorientāliste.  Ātri pārskrienu pāri dažiem vārdiem grāmatas anotācijā un nolemju, ka šī būs īstā grāmata lasīšanai. Tie atslēgas vārdi, kurus nolasu ir Parīze, vēsture, Persija, dzimta, harēms, pretošanās, alternatīvais roks, ģimenes tradīcijas.

Lielāko daļu grāmatas izlasu divās dienās un tad sāku speciāli vilkt tās lasīšanu, lai nevajadzētu tik ātri nolikt plauktā šo bagātīgi krāšņo stāstu, kurā sākotnēji ir grūti noorientēties, bet, jo tālāk lasu, jo krāšņāks tas atveras.

Dezorientāliste Kimia sēž uzgaidāmajā telpā mākslīgas apaugļošanas klīnikā Parīze un, kamēr nīkuļo rindā, īsina savu un lasītāja laiku ar mazliet haotisku stāstījumu par viņas dzīvi, vecākiem, dzimtu, Irānas sarežģīto vēsturi, viņas attiecībām ar Eiropu, pašai sevi un alternatīvo mūziku. Ar katru lapaspusi romāns uzņem apgriezienus un rauj iekšā Sadru dzimtas košajos līkločos – tie ir tikpat bagātīgi un brīnumaini kā Irānas/Persijas kultūrai un arhitektūrai raksturīgie ornamenti. No liela attāluma – bezgala krāšņi, pienākot tuvāk – tik smalki filigrāni, sarežģīti un neatkārtojami.

Lasot grāmatu, pieķeru sevi, ka rodu asociācijas ar Markesa grāmatām un maģisko reālismu. Ja Markesa grāmatā plašo dzimtu notikumi norisinājās krietni senākā laikā, tad šajā grāmatā tā ir relatīvi nesena pagātne. Starp maģiskā reālisma stilā ieturētiem dzimtas līkločiem iezogas vēsturiski akurāti fakti par Irānas politisko dzīvi un Tuvo Austrumu, kā arī islāma sarežģīto situāciju. Šie fakti kā tādas auksta ūdens šaltis atgriež realitātē no Tūkstoš un vienas nakts pasaku sajūtas par to, ka šis stāsts, aiz ornamentāli un kaligrāfiski košās Irānas kultūras, patiesībā ir par valdošo varu despotismu, kas lauž cilvēku dzīves un likteņus, un galvenokārt – stāsts par jaunas sievietes esību šajā pasaulē – kur esi piedzimis vienā pasaulē un kultūrā, bet tiec no tās izrauts ar visām saknēm, lai tiktu iemests jaunā pasaulē un kultūrā.

Dezorientāliste ir brīnišķīgs un skaudrs stāsts, kurš ir izstāstīts ar krietnu devu humora un pašironijas (varbūt, ka tas ir vienīgais veids kā vispār spēt runāt par pārciestajām šausmām) par viena cilvēka esību un dzīvi, un galvenokārt par to, ko cilvēks savā dzīvē var izmainīt un ietekmēt, un to, ko vienkārši nākas pieņemt, jo tas nāk līdzi mantojumā.

Liekas, ka Dezorientālistē ir apkopotas visas mūsdienu aktualitātes – multikulturālisms, imigracija, Ārābu un Tuvo Austrumu pasaules attiecības ar Rietumu pasauli, seksualitātes jautājumi, identitātes jautājumi. Un tas ir izdarīts skaisti, bagātīgi un elpu aizraujoši.

Šī grāmata mani uzrunā vairākos līmeņos – gan raisot vēlmi padziļinātāk painteresēties par Irānas vēsturi, gan ļaujot apbrīnot orientālisma kultūru un spēcīgās ģimeniskās tradīcijas un vērtības, gan atsaucot atmiņā zināmas izjūtas par centieniem iedzīvoties citā kultūrvidē un valstī (turklāt, manā gadījumā, nemaz neizkāpjot no Rietumu pasaules kultūras robežām un pēc pašas vēlmes, nevis dodoties bēgļu gaitās).

Lieliska, lieliska, lieliska grāmata. Mūsdienīga, aktuāla, skarba, bet tajā pat laikā ar tādu kā vieglu pasakas sajūtu gaisā. Arābu pasakas.

Starp citu, man ļoti patīk grāmatas nosaukumā esošā vārdu nozīmes spēle un latviešu valodas izdevuma vizuālais noformējums – izšķīst simtiem smalku gabaliņu, lai censtos atkal sevi salikt kopā.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s