Kārļa Lesiņa filma – IZMISUMS

Ar “Cīņas kluba” cienīgu plakātu uz ekrāniem ir nonākusi jaunā (bet jau godalgotā) režisora Kārļa Lesiņa filma “Izimisums”. Tas ir stāsts par jaunu vīrieti, kura dzīvē ir iestājusies melnā strīpa, kas strauji draudz pārvērsties par pilnīgu murgu – darba nav, draudzene pametusi, mašīna sasista. Viss slikti.

Šāda problēmu virkne, gribot negribot, spēj iedragāt pat spēcīgākos cilvēkus un ir ideāla augsne depresijai vai citiem psihiskās veselības traucējumiem. Par to tad arī stāsts – par izmisumu, kas tevi piemeklē tad, kad liekas, ka nekad vairs nebūs labi, kad viss ir slikti, kad neredzi nekādu cerību stariņu priekšā, kad sāc rūpīgi apdomāt savas esības un dzīves jēgu un, labākajā gadījumā, sāc meklēt kaut kādu ne būt palīdzību.

Filmas veidotāji filmu apzīmē kā “mistisko drāmu”, kur es gribētu teikt, ka tā ir absurda drāma. Un tomēr – līdz labai absurda drāmai “Izmisumam” pietrūkst, tā paliek kaut kur pusceļā, liekot uzdot vairāk jautājumus, nekā saņemt atbildes filmas skatīšanās laikā.

Lai arī skaidrs, ka režisoram šī tēma ir personīgi tuva, tomēr kaut kur scenārija veidošanā ir iemaldījušās absurdas (nevis “absurda”!) kļūdas, kas neliek mieru.

Piemēram – bijušās draudzenes tēls. Viņa ar Gati ir šķīrusies un ir devusi viņam mēnesi laika, lai Gatis atrastu citu mājokli, jo tad pie viņas ievāksies tagadējais draugs. Absurda elements iemirdzas brīdī, kad Gatis piedāvā viņiem padzīvot kopā trijatā, jo Gatim nav, kur iet. Tomēr bijusī draudzene izmisīgi čukst ausī tagadējam draugam, lai viņš dabū Gati prom. Attiecību melodrāmas var būt dažādas, bet neko spīdošu par bijušo draudzeni domāt negribas, ja mēnesi pēc šķiršanās viņa ir gatava ievākties dzīvot kopā ar jaunu draugu un izturas tā, ka Gati negrib redzēt ne acu galā. Kurš šajās attiecībās ir bijis sliktais? Draudzene, kurai, šķietami, ir bijušas paralēlas attiecības, kuru dēļ izjukušas attiecības ar Gati, vai Gatis, kurš draudzenei nodarījis pāri tik ļoti, ka viņa viņu necieš ne acu galā? Atbildi uz šo jautājumu tā arī neizdodas atrast un, vēl sliktāk, filmas turpinājumā ir aina, kurā bijusī draudzene ar jauno draugu atrod Gati, sakot, ka viņi viņu ir meklējuši pa visu pilsētu un ir satraukušies. Bijusī meitene tagad grib pārrunāt viņu attiecības. Kāpēc? Viņai taču ir jaunas attiecības. Vai tāpēc, ka viņu moka sirdsapziņas pārmetumi? Kur ir pazudis viņas nicinājums pret Gati, ka viņš tagad ir jābrauc meklēt? Kāds tam visam ir motīvs?

Jāteic, ka filmā ir labi parādītas halucināciju ainas un brīžiem (ja vien filmas aprakstā nebūtu uzsvērts, ka tās ir halucinācijas no bērnības) jau uzrodas tā absurda sajūta, kurā nevar saprast, kad Gatim ir halucinācijas un kad nav. Varbūt epizode ar bijušās draudzenes satikšanu degvielas uzpildes stacijā arī bija halucinācija? Šeit arī varētu būt bijusi filmas veiksmes atslēga, manuprāt, ja teju katra epizode, katrs stāsts būtu izstāstīts uz tā absurda ideāla robežas, kad skatītājs tikpat labi var noticēt, ka tās ir halucinācijas, kā tikpat labi var noticēt, ka tā ir realitāte. Bet filma šo ideāla robežpunktu nesasniedz, tai mazliet pietrūkst.

Protams, ir vērts pieminēt klasiku, ko šķiet, varētu pieminēt ikviens latviešu skatītājs – kluba aina, kura it kā mākslinieciski sasaistas kopā ar filmu, bet tajā pat laikā tai ir grūti noticēt – lauku klubos neskan tāda mūzika (un visu cieņu Makree, dziesmu, kura tur skan, es drillēju uz riņķi, tā ir ļoti laba), bet, ja pieņem, ka tas nav klasisks Latvijas (jo kur gan teikts, ka filmas darbība norisinās Latvijā?) lauku klubs, bet gan klubs, kurā skan kvalitatīva elektroniskā mūzika, tad atrauties pa muti tādā klubā no klasiska treniņtērpā gērbta urļika liekas diezgan nereāli. Un atkal – šo epizodi varēja izspēlēt tik absurdi dramatiski, ka tai arī varētu noticēt. Bet ne šādā izpildījumā.

Es varētu turpināt ar vēl dažām lietām, kurām nespēju līdz galam noticēt, bet būtu varējusi noticēt, ja tās tiktu izspēlētas vēl absurdāk (piemēram, šamaņu kulta vadītāja, kura saka, ka Gatim te nav vietas vai ārsts, kas antidepresantu receptes izraksta uz rūtiņu lapas), bet tad jau jums nepaliktu vairs nekāda prieka doties noskatīties filmu.

Varbūt jau režisors ir to visu domājis absurdi, bet tad varu teikt, ka varēja droši domāt un darīt vēl absurdāk.

Tādas mazas, bet būtiskas, nianses, kuras pabojā filmas kopējo noskaņu. Jo tēma ir lieliska – psihiski traucējumi, kuri rodas pēc it kā “normāliem” dzīves satricinājumiem (šķiršanās, darba zaudēšana), ir cilvēki, kuri pēc tādiem satricinājumiem soļos pa dzīvi tālāk bez problēmām, bet ir cilvēki, kuriem tādi satricinājumi ir kā Pandoras lādes vāks, kur visbiežāk ārā sāk līst problēmu cēloņi, kas ir meklējami nekur citur kā bērnībā. Halucināciju veidā attēlotās vecāku attiecības teorētiski var ieskicēt to, kāpēc Gatim varētu būt grūtības pašam veidot attiecības pieaugušā vecumā, bet nezinu, vai filmā to var labi nolasīt arī tie cilvēki, kuri par šiem jautājumiem nav runājuši paši savos psihoterapijas seansos.

Filma ir ļoti lēna, kas nav slikti un izmisuma sajūtu lieliski papildina ar bezcerības sajūtu. Filmā ir daudz lēnu kadru, kuri vizuāli vietām ir pat ļoti baudāmi. Gribu uzteikt kā izdevušos visu veidu gaismu spēles, it īpaši ar saules gaismu un saulrietiem, kas dažus kadrus padara gleznu cienīgus. Un ieved ilgās pēc Latvijas skaistās vasaras.

“Izmisums” ir izbaudāma vizuāli, bet ne tik daudz saturiski. Tur vēl ir, kur augt.

Es negribu teikt, ka filma bija slikta. Tā bija .. normāla vai viduvēja. Bet varēja būt mazliet labāk. Kas vēl ir forši, ka šāda veida filmas Latvijā tagad nonāk arī uz lielo kino ekrāniem, jo gribētos ticēt, ka kaut kā šis fakts palīdz augt arī pašiem režisoriem.

 

P.S. Savukārt runājot par to, ka šī ir mistiska drāma un varētu būt absurda drāma, es nezinu, vai psihiskās veselības nopietnuma uztvere Latvijā šobrīd ir tādā līmenī, ka var uz šo tēmu paskatīties caur misticisma un absurda prizmu.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s